tiistai 3. maaliskuuta 2015

Suolaiset vohvelit

Ollaan mieheni kanssa jo jokunen viikko puhuttu, että blinit voisivat maistua pitkästä aikaa. Itse en niin suuren suuri tattarijauhojen ystävä ole, joten ehdotin, että entäpä jos tehtäisiinkin sellainen suolainen vohvelitaikina mieluummin ja kokeiltaisiin sellaista mädin ja sipulin kanssa. Ajatus kelpasi ja niinpä paistoimme yhtenä lomailtana sellaisia. 

Suolainen vohvelitaikina:

       3 kananmunaa
       3 dl maitoa
       1 dl kuohukermaa

       1 dl isokuplaista kivennäisvettä

       4 dl vehnäjauhoja
       1 tl leivinjauhetta
       1 tl suolaa

       50 g sulatettua voita


Vatkaa munien rakenne rikki, lisää maito, kerma ja kivennäisvesi. Sekoita kuivat aineet keskenään ja lisää ne vispaten nesteeseen.

Lisää sulatettu voi. Anna taikinan turvota vähintään puoli tuntia. Paista vohvelipannulla kullanruskeiksi.

Valmiin vohvelin päälle laitettiin kylmäsavulohta, sipulisilppua, smetanaa ja mätiä. Ja olipa muuten herkkua!



sunnuntai 1. maaliskuuta 2015

Limemarenkipiirakka

Olen pitkään halunnut kokeilla sitruunamarenkipiirakkaa, koska en ole sellaista aiemmin tehnyt itse, maistellut toki ja herkulliseksi havainnut niiden myötä kylläkin. Kun kaivelin resepti-varastostani kyseistä ohjetta, päätinkin heti ensimmäiseksi vaihtaa sitruunan limeen. Tällaisella ohjeella piirakka sitten valmistui (hieman helpotin tekoa käyttämällä valmista pakastetaikinaa):

voita voiteluun
250g valmista piirakkataikinaa

3 rkl maissitärkkelystä
85 g hienosokeria
3 limen raastettu kuori
3 dl kylmää vettä
1,5 dl limenmehua
(hyppysellinen vihreää elintarvikeväriä)
3 munankeltuaista
55 g voita pieninä kuutioina

Laita uuni lämpiämään 200 asteeseen. Voitele piirakkavuoka (n. 25 cm) ja painele sulanut taikina vuoan pohjalle ja reunoille tasaiseksi. Poista ylimääräinen taikina. Pistele pohja haarukalla ja laita jääkaappiin n. 20 minuutiksi. Älä peitä vuokaa. Laita sitten pohjan päälle voipaperi ja kuivia herneitä painoksi. Paista n. 15 minuuttia, jonka jälkeen poista voipaperi ja herneet ja paista vielä 10 minuuttia. Vähennä sitten lämpö 150 asteeseen. 

Laita maissitärkkelys, sokeri ja limenkuoriraaste kattilaan. Lisää hieman vettä ja sekoita tasaiseksi tahnaksi. Lisää vähitellen loppu vesi ja limemehu. Kiehauta keskilämmöllä koko ajan sekoittaen. Anna seoksen hautua minuutin verran, kunnes se on notkeaa ja kuultavaa. Ota pois liedeltä. Vatkaa sekaan munankeltuaiset yksi kerrallaan ja sitten voikuutiot. Laita täyte kattilassa kylmään vesihauteeseen jäähtymään. Lusikoi hieman jäähtynyt täyte piirakkapohjalle ja laita uuniin n. 15 minuutiksi vielä. Anna jäähtyä uunista ottamisen jälkeen. 



Valmista italialainen marenki piirakan päälle:

300g sokeria
75g vettä
150g valkuainen
Keitä sokeri ja vesi 120 asteeseen ja lisää ohuena nauhana vaahdotettujen valkuaisten joukkoon. Koristele piiras jäähtyneellä marengilla. Ruskista marenki kaasupolttimella tai uunin grillivastusten alla, mutta varo polttamasta pintaa. Viimeistele vielä halutessasi limenkuorisuikaleilla ja nauti ihanan raikkaasta mausta!





P.S. Pursotustaitoni vaatii vielä hieman hiomista... ;)

lauantai 28. helmikuuta 2015

Maalivahti- kakku

Blogi-päivitykset ovat olleet viime aikoina hieman vähäiset, anteeksi siitä. Mutta siihen on melko hyvä syykin toki olemassa. Olen nimittäin ollut mykoplasman kourissa tammikuun loppupuolelta saakka. Leipätyöni olen jaksanut hoitaa ja lasten harrastuksiin kuskaamiset, mutta siinäpä ne sitten melkein ovat olleetkin. Väsymys on ollut valtava ja olo kaikin puolin kurja, kun ei ole päässyt liikkumaan. Liikkumisesta kun näin vanhemmiten on tullut lähes elinehto. Onneksi olen välillä jaksanut tarttua vispilään ja taikinakoneeseen, jotta elo on edes vähän piristynyt. ;) Kummallinen ja varsin ikävä tauti tämä, kun toipuminen kestää kuukausi-tolkulla vaikka kaikki tekeminen on minimissään. Positiivisesti tässä on koitettu kuitenkin vaan mennä eteenpäin kaikista vastoinkäymisistä huolimatta. 

Hiihtoloman alkajaisiksi minun oli vielä määrä ajella Helsinkiin tapaamaan ihania leipuriystäviäni Koko Suomi leipoo- ohjelmasta, mutta tämä tauti valitettavasti ja suuren suureksi harmikseni vesitti kaiken suunnitellun. Jouduin tyytymään vaan valokuviin ja terveisiin puhelimen välityksellä, kun suuri osa naisista oli koolla notkuvan herkkupöydän äärellä! Olisin niin halunnut olla mukana! Mutta seuraavalla kerralla toivottavasti sitten! <3

Pääsin lievittämään ikävääni leipomalla 8 vuotta täyttänelle urheilijan alulle jääkiekko-aiheisen syntymäpäiväkakun. Kakun päälle poika sai itse valita figuurin, jossa päätyi maalivahtiin ja tuntui olevan tästä enemmän kuin tyytyväinen! Toivottavasti myös kakku maistui juhlijoille! 





lauantai 7. helmikuuta 2015

Kiltin paholaisen broilerpiiraat

Näissä gluteenittomissa piiraissa on makuyhdistelmä, joka mielestäni on taivaallinen! Näillä on hurmattu oma aviomies ja sen jälkeen myös muutama vieras mieskin... Kuten Suomen parhaimpiin leipuri-kondiittoreihin kuuluvat Veli-Matti Ahvenharju sekä Mika Parviainen! Joten mielestäni syystäkin voin olla ylpeä! ;) 

Aloita valmistamalla paholaisenhillo.


Paholaisenhillo:
400 g tomaattimurskaa
1 punainen paprika
½ sipuli
2 mietoa chiliä
3 valkosipulin kynttä
½ tl suolaa
½ tl mustapippuria
1 tl oreganoa
¼ dl omenaviinietikkaa
½ pkt hillomarmeladisokeria
Pilko paprika, sipulit ja chili (josta siemenet poistettu) pieniksi kuutioiksi. Kaada tomaattimurska kattilaan. Lisää sinne paprika, sipulit, chili ja mausteet. Anna kiehua n. ½ tuntia. Lisää sitten etikka ja sokeri joukkoon. Kuumenna uudelleen kiehuvaksi ja keitä 5-10 minuuttia välillä sekoittaen. Jäähdytä ja purkita.

Pohja:
125 g maitorahkaa
125 g pehmeää voita
2½ dl gluteenitonta jauhoseosta
1 tl leivinjauhetta
1 rkl hienonnettua rucolaa
Sekoita maitorahka, rucola ja pehmeä voi keskenään. Sekoita leivinjauhe gluteenittomiin jauhoihin ja siivilöi rahka-voiseokseen. Vaivaa tasaiseksi taikinaksi. Laita kylmään jäähtymään. Valmistele piiraiden täyte sillä aikaa.

Täyte:
250 g broilerin fileesuikaleita
mustapippuria rouhittuna
2 rkl soijakastiketta
2 rkl makeaa chilikastiketta
suolaa maun mukaan
juoksevaa rasvaa paistamiseen

150 g vuohenjuustoa  ( esim. Pirkka-merkkinen loistavaa tähän tarkoitukseen)

1½ dl kuohukermaa
1-2 kananmunaa
ripaus suolaa
ripaus mustapippuria
Paista broilerit pannulla kypsiksi ja mausta.  Sekoita kerma ja munat sekä suola ja pippuri keskenään. Laita uuni kuumenemaan 225 asteeseen. Ota taikina kylmästä. Kauli jauhojen avulla n. ½ senttimetrin paksuiseksi levyksi. Painele kukkamuotilla taikinasta palat ja taputtele palat voideltuun muffinivuokaan. Esipaista leivonnaisia n. 8 minuutin ajan. Täytä ne sitten broilerilla ja lusikoi kerma-munaseosta päälle. Leikkaa vuohenjuustotangosta ohuet kiekot muiden täytteiden päälle ja paista uunissa, kunnes ovat kullanruskeita ( n. 25 min.).

Koristeluun:
1,5 dl paholaisenhilloa
rucolaa
Nosta valmiit piiraat hieman jäähtyneinä vuoasta pois ja koristele rucolan lehdillä sekä paholaisenhillolla.








sunnuntai 1. helmikuuta 2015

Onnea Hugolle!


Helmikuun alussa pieni miehen alku sai ristiäisiinsä tällaisen kakun. Vaniljaisen peruskakkupohjan välissä on vadelmaa ja sitruunaista kermarahkaa. Koristelutoiveväreinä oli vaaleansininen ja valkoinen, kuorrutuksena kerma ja pienokaisen nimi sokerimassakuutioissa.



keskiviikko 28. tammikuuta 2015

Mikki Hiiri

Tuttavani pyysi tekemään 4-vuotiaalleen Mikki Hiiri-aiheisen synttärikakun jo hyvissä ajoin ennen juhlapäivää. Olin ollut kuumeinen muutamia päiviä ennen kakun toimituspäivää ja maannut sängyn pohjalla potien surkeana. Olo oli kaikin puolin huono, kun tuo makoilu ei oikein ole ollut minun juttuni koskaan... Onneksi kuume hellitti ja pääsin leipomaan lupaamani kakun. Ja siitäkös olotila kohentui kerta heitolla! Todella piristävää oli pitkästä aikaa käydä kananmunien ja jauhojen kimppuun. Otin oman Mikki-aiheisen puseroni malliksi ja lasten kanssa yhdessä tuumailtiin hiiren ulkonäköä. Lopputulos oli seuraavanlainen: