torstai 8. lokakuuta 2015

Marjainen moussekakku

Pohjana irtopohjavuoan pohjan kokoinen pala kääretorttupohjaa.
Vadelmamousse ja karpalomousse täytteinä, joiden välissä karpalojauhetta vähän struktuuria antamassa, joka näyttää hauskalta, kun kakkua leikataan. 
Koristeena valkosuklaata ja sokerimassakukkasia. 

Isoäidin onneksi! <3




sunnuntai 4. lokakuuta 2015

Tyrnijuustokakku

Tyrni ei ole mielestäni marjoista mikään herkullisin sellaisenaan, mutta siitäkin saa aivan hurjan herkullisia leivonnaisia loihdittua. Blogista nimeltä Makea maailma otin kokeilun alle ihanan näköisenkin juustokakun, jossa pääraaka-aineena on tyrni. Hieman muokkasin reseptiä, kuten tapanani yleensä on. Tykkäsin kakusta kovastikin ja se kuului maistuneen myös ystäväni perheelle, jonne sellainen tilattiin.


Brownie-pohja

200 g tummaa suklaata
150 g voita
2,5 dl sokeria
½ tl suolaa
3 munaa
1,5 dl vehnäjauhoja
0,5 dl kaakaojauhetta
1 rkl vaniljasokeria

 
Sulata suklaa vesihauteessa. Lisää voi ja sekoita, kunnes voi on sulanut. Sekoita keskenään sokeri, suola, vaniljasokeri, vehnäjauhot ja kaakaojauhe. Sekoita näiden joukkoon munat. Lisää joukkoon suklaavoiseos ja kääntele taikina tasaiseksi.


Levitä leivinpaperilla vuorattuun uunivuokaan, jonka koko on noin 15x30 cm. Paista 175 asteessa 20-30 minuuttia. Anna jäähtyä hetki ja leikkaa irtopohjavuoan kokoinen pala.

Aseta puhtaaseen irtopohjavuokaan leivinpaperi ja reunakalvo. Laita brownie varovasti vuoan pohjalle. Tee mousse.



Tyrnimousse

2 dl tyrnisosetta (n. 3,5 dl marjoja)
2,5 dl Flora vispiä  
1,5 rkl tyrnijauhetta
300g maustamatonta tuorejuustoa
2 dl sokeria (tai oman maun mukaan)
2 tl vaniljasokeria
1 tl vaniljajauhetta
7 liivatelehteä

Vatkaa Flora vispi vaahdoksi ja laita jääkaappiin odottamaan. Sekoita keskenään tyrni- ja vaniljajauhe, tuorejuusto ja sokerit. Anna liivatteiden pehmetä hetken kylmässä vedessä. Lämmitä tyrnisosetta kattilassa ja sulata liivatelehdet sen joukkoon. Kaada liivateseos tuorejuustomassan joukkoon ja sekoita sähkövatkaimen pienimmällä teholla tasaiseksi. Kääntele lopuksi kerma varovasti moussen joukkoon. Kaada seos reunakalvoilla vuorattuun irtopohjavuokaan. Anna hyytyä jääkaapissa ainakin 2 tuntia ennen kiilteen tekoa.


Tyrnikiille

1 dl laimentamatonta tyrnimehua
2 dl kylmää vettä
2 rkl sokeria
4 liivatelehteä

Laita liivatelehdet likoamaan erilliseen kylmään veteen. Kaada tyrnimehu, ohjeen vesimäärä ja sokerit kattilaan. Kuumenna mehua kattilassa ja lisää pehmenneet liivatteet, mutta älä anna kiehua! Anna kiilleseoksen jäähtyä kunnolla ennen kuin kaadat sen juustokakun päälle. Sekoita kiilleseosta koko ajan jäähdyttämisen aikana, jotta kiille ei pääse hyytymään. Kaada jäähtynyt kiille kakun päälle ja anna kakun hyytyä kaapissa ainakin neljä tuntia.

Koristele haluamallasi tavalla. Itse käytin valkosuklaata ja tummaa suklaata sekä valkoisia nonparelleja ja pehmeitä kultakuulia.






tiistai 29. syyskuuta 2015

Gluteenittomat mustaherukkatoskapalat

Työkaverini tarjosi taannoin aivan mielettömän herkullista toskaa, jossa oli mustaherukkaa, yhtä lempimarjoistani, pohjassa. Hän oli ottanut ohjeen Yhteishyvä-lehdestä, jonka kaivoin kotonakin pikimmiten esille. Aviopuolisollani oli tulossa juhlat ja päätin kokeilla kyseistä reseptiä parin muuttujan ja gluteenittomien jauhojen kera, koska juhliin oli tilattu myös gluteenittomia tuotteita. Lisäsin ohjeeseen mustaherukkaa eri muodoissa ja leivonnainen onnistui yllättävän hyvin! Vierailtakin tuli positiivista palautetta ja gluteenittoman ruokavalion edustaja kehui sitä maasta taivaisiin. 
Joten ei muuta kuin muutkin kokeilemaan!

Mustaherukkatoska
(uunipellillinen)

4 kananmunaa

3 dl sokeria

100 g voita sulatettuna

4 dl gluteenittomia jauhoja (karkeampi)

4tl leivinjauhetta 
1 rkl jauhettua ja kuivattua mustaherukkaa

2 dl maitoa

n. 5 dl tuoreita mustaherukoita 


Kuorrutus

200 g voita

2 dl sokeria

150 g mantelilastuja 
50 g mantelijauhetta

1 dl kaurahiutaleita

4 rkl maitoa 

2 rkl perunajauhoja 
2 rkl kuivattua mustaherukkaa jauheena

2 tl vaniljasokeria

 

Ohjeet

 

Vuoraa uunipelti leivinpaperilla. Vaahdota munat ja sokeri, lisää vähän jäähtynyt voisula. Kääntele kuivat aineet ja maito taikinaan. Kaada taikina vuokaan ja painele mustaherukat taikinaan. Kypsennä pohjaa 200-asteisessa uunissa puolikypsäksi, 10–12 minuuttia.
Mittaa kuorrutusainekset pieneen kattilaan. Kiehauta seos ja kaada pohjan päälle. Paista uunissa vielä noin 10 minuuttia, kunnes taikina on kypsää. Leikkaa neliöiksi ja herkuttele.





sunnuntai 27. syyskuuta 2015

Banaani-suklaa -kuppikakut



Ihanan ja rakkaan ystäväni blogi on ahkerassa käytössä ja sieltä poiminkin tämän seuraavan reseptin, jota piti kokeilla. Onhan ohjeessa banaania, mikä ilahduttaa minua useimmiten suuresti pöydällä lojuvien ruskeapilkkuisten banaanien huutaessa leipojalleen! ;)
Eli Irman ihannekakun (irmanihannekakku.blogspot.fi) sivustolta lainasin tämän reseptin, jonka kanssa itse asiassa kävi melkoinen moka... Mistä ei kumminkaan ollut loppujen lopuksi haittaa, päinvastoin. Kerron reseptin jälkeen, kuinkas siinä sitten kävikään... 


2 kananmunaa

2 dl fariinisokeria

1 dl kaakaojauhetta

2 dl vehnäjauhoja

2tl leivinjauhetta 

1/4 tl suolaa

1 tl vaniljasokeria

100g sulatettua voita

2 dl vaniljakastiketta 

  1,5 banaania soseutettuna

1 dl rouhittua tummaa suklaata

Ota iso kulho ja sekoita kaikki jauhot ja mausteet keskenään. Lisää kaikki muut aineet; vaniljakastike, banaani, KANANMUNAT, sulatettu voi sekä  viimeiseksi suklaarouhe, ja sekoita puuhaarukalla taikina sekaisin niin, että se kiinteytyy hieman. Laita taikina pursotuspussiin ja täytä muffinivuoat puoleen väliin. Paista uunissa 190 asteessa n. 20 min. Koristele halutessasi pursotuksin.




MUTTA siis... Minähän luin reseptiä niin orjallisesti, että en tajunnut munien puuttuvan sanallisesta ohjeesta ja niinpä kun ensimmäinen satsi oli mennyt uuniin ja aloin hieman siistimään keittiötäni, niin ajattelin että helkkari, mitä varten olen nuo munat jättänyt tuohon pöydälle! Kunnes kahden sekunnin kuluttua päähäni pälkähti, että jestas, nehän piti olla tuolla taikinassa mukana!!! 

Apuaa!!! Eipä enää auttanut muu, kuin lisätä toinen munista jäljellä olevaan taikinaan ja antaa ensimmäisten kuppikakkujen paistua ilman kananmunaa. Huoh... Ensin harmitti, mutta sitten ajattelin, että mitä tuota. Jos munattomista tulee ihan syötäviä, niin aina parempi. Sillä toisinaan tarvitaan sitäkin, että taikinasta jätetään kananmuna pois kokonaan. 

Uunissa munattomat nousivat hienosti, mutta uunista pois tultuaan ne kyllä lässähtivät hieman. Eipä se makuun vaikuttanut juurikaan vaan ne menivät kyllä parempiin suihin, ihan kuten toinen satsikin kera kananmunan!

keskiviikko 23. syyskuuta 2015

Pestopohjainen pizza

Pitsaperjantai täyttyi taannoin kirjaimellisesti, kun väkerrettiin kaksi pellillistä pitsaa lasten toiveiden mukaan. Toiseen tuli mozzarellaa, tomaattia ja pestoa vain pohjalle. Toinen pitsa täytettiin tomaatilla, mozzarellalla, pepperonisiivuilla, sipulirenkailla ja pestolla sekä kruunattiin juustoraasteella. 

Molemmista tuli hurjan hyviä, kun vaihteen vuoksi jätettiin tomaattikastike kokonaan pois ja korvattiin se pestolla. Ja pohjana on erittäin rapea pitsapohja!

Pohjana:
  • 2,5 dl vettä
  • 1 rkl sokeria
  • 1 tl suolaa
  • 25 g hiivaa
  • 7-8 dl jauhoja
  • 0,3 dl oliiviöljyä

Sekoita kädenlämpöiseen veteen sokeri ja suola. Lisää hiiva ja sekoita, kunnes hiiva liukenee. Laita 6 dl jauhoja laakeaan astiaan ja kaiva jauhojen keskelle kuoppa. Kaada kuoppaan hiivaseos ja oliiviöljy. Alusta taikinaa jauhoja pikkuhiljaa lisäten. Vaivaa taikinasta tasainen.
Anna taikinan kohota lämpimässä ja vedottomassa paikassa reilu tunti.
Kauli valmis taikina yhdeksi pellilliseksi. Levitä pesto ja asettele päälle täytteet sekä juusto. Paista 250-asteisessa uunissa, kunnes juusto on sulanut ja pizzan reunat ovat saaneet väriä.




 Päälle vielä tuoretta oreganoa... Namskis!


sunnuntai 20. syyskuuta 2015

"Raaka" sitruuna-lakritsijuustokakku

Kuopukseni toivoi taas eräänä lauantaina voivansa leipoa jotain. Mietittiin sitten mitä tehtäisiin, kunnes minä ehdotin jotain sitruunaista ja lakritsaista. Tyttären mielestä se oli hyvä idea, mutta hän halusi, että leivonnaista ei tarvitsisi paistaa vaan siitä tehtäisiin ns. raakakakku. Sitten etsittiin ohjeita pitkän aikaa, kunnes löydettiin ihana blogi Kaneliunelmia ja sahramin säikeitä. Siellä oli herkullisen näköinen ja kuuloinen juustokakku, jota päätettiin kokeilla. Ohje alkuperäisyydessään löytyy täältä.
 
Pienokaiseni teki kakun periaatteessa aivan yksin, minä autoin vain ohjeiden kanssa ja hieman annoin vinkkiä, mitä mitenkin kannattaa tehdä. Ja kylläpä olikin lopputuloksesta iloinen lapsukainen, joka tarjoili kakkua auliisti naapureidenkin maisteltavaksi ja pyysi mumminkin kahville!


Pohja: 
200 g sitruunatäytekeksejä
60 g voita
½ tl raastettua sitruunan kuorta


Täyte:
200 g sitruunatuorejuustoa
½ prk sitruunarahkaa
2 dl kermaa
vaniljakreemijauhetta (n. 1 rkl)


Päälle:
valmista lakritsikastiketta
sitruunatäytelakritsia (3 pötköä)
KICK-lakritsitoffeeta (2 patukkaa)
½ levy Fazerin sitruunavalkosuklaata (löytyy leivontaosastolta)
sitruunamelissan lehtiä
 
  •  Murskaa keksit esim. monitoimikoneessa ja sekoita joukkoon voisula. Laita irtopohjavuoan pohjalle leivinpaperia ja painele seos vuoan pohjalle ja reunoille. Laita jääkaappiin kovettumaan.
  • Valmista täyte. Vatkaa kerma ja sekoita joukkoon tuorejuusto ja rahka. Seoksesta tulee melko jämäkkää jo näinkin, mutta itse lisäsin yhden reilun ruokalusikallisen vaniljakreemijauhetta. Levitä täyte keksipohjalle heti jauheen lisäämisen jälkeen ja laita jääkaappiin jähmettymään useaksi tunniksi.
  • Koristele kakku juuri ennen tarjoilua. Pilko suklaa ja laku- sekä toffeepatukat. Nosta kakku tarjoiluvadille ja valuta päälle lakritsikastiketta. Ripottele kastikkeen päälle suklaa- ja lakritsipalat ja viimeistele sitruunamelissalla.







lauantai 19. syyskuuta 2015

Kitara-pikkuleivät

Lapset päättivät jo alkukesästä, että kun isi elokuussa täyttää pyöreitä, he haluavat leipoa isin juhliin kitaran mallisia pikkuleipiä isin rakkaan harrastuksen vuoksi. Ja näinhän me tytöt tehtiin! Yksi ilta ennen juhlia käytettiin pikkuleipien värkkäämiseen. Työnjako oli seuraava: minä tein pikkuleipätaikinan, kaulitsin ja paistoin ne. Lapset koristelivat haluamallaan tyylillä ja söivät kuormasta melkoisen monta pikkuleipää. Mutta hauskaa oli ja pikkuleivät olivat juhlailtanakin suuri menestys, varsinkin lasten suussa!
Itse asiassa, minä en ole välttämättä mikään pikkuleipien suuri ystävä, mutta nämä maistuivat kyllä minullekin! Taikinassa oleva mantelimassa teki niistä herrrrrkullisia! 


Taikina:
150 g voita
1½ dl sokeria
1 kananmuna
5 dl vehnäjauhoja
1 tl leivinjauhetta
1 tl vaniljasokeria
100 g mantelimassaa


Vaahdota pehmeähkö voi ja sokeri. 
Vatkaa kananmuna joukkoon.
Sekoita kuivat aineet keskenään ja lisää ne taikinaan. Sekoita lopuksi hienoksi raastettu mantelimassa joukkoon.
Kaulitse taikina levyksi ja paina siitä muotilla paloja.
Paista pikkuleivät uunin keskitasolla 200 asteessa noin 8-10 minuuttia tai kunnes pikkuleivät näyttävät kypsiltä.



Valmista kananmunan valkuaisesta ja tomusokerista paksuhko pikeeriseos, jolla koristelet pikkuleivät. Anna pikkuleipien kuivua.