torstai 30. heinäkuuta 2015

Pienelle Panulle


Pikkupojan ristiäisiin pyydettiin suklainen täytekakku valkosuklaamoussella ja tuoreilla vadelmilla. Väreiksi toivottiin vaaleansinistä ja valkoista. Nimi haluttiin kakun päälle näkyviin myös. Ensin suunnittelin noppia, joihin olisin laittanut nimen kirjaimet, mutta sitten tuntui, että kakun päälle tulee liikaa kaikkea, kun vauvakin piti siihen saada mahtumaan. Siksi päädyin laittamaan nimen tällä kertaa näin. 


Pohjana tuttu suklaistakin suklaisempi:

200 g tummaa suklaata
200 g voita
200 g vehnäjauhoja
2 tl leivinjauhetta
5 rkl kaakaojauhetta
200 g muscovadosokeria
200 g hienosokeria
3 keskikokoista kananmunaa
5 rkl mascarponejuustoa tai luonnonjogurttia

Lämmitä uuni 160 asteeseen. Voitele ja korppujauhota läpimitaltaan 20 cm kokoinen pyöreä kakkuvuoka. Sulata suklaa ja voi mikrossa, sekoita tasaiseksi ja jätä jäähtymään. Siivilöi sillä välin jauhot, leivinjauhe ja kaakaojauhe toiseen kulhoon. Sekoita jauhot keskenään ja lisää sokerit. Sekoita taas hyvin. Vatkaa munat kevyesti eri kulhossa ja lisää mascarpone tai jogurtti. Kaada suklaa- ja munaseokset jauhokulhoon. Hämmennä kunnes kaikki ainekset ovat sekoittuneet. Varo kumminkin sekoittamasta liikaa. Kaada taikina kakkuvuokaan. Kopauta vuokaa pöytää vasten, jotta ilmakuplat rikkoontuvat ja saat tasaisen päällisen. Paista uunissa n. 80 min. tai kunnes päällys tuntuu kiinteältä. Anna kakun jäähtyä vuoassa. Ota jäähtynyt kakku ja leikkaa kakusta kolme ohutta kerrosta.


täyte:

  8 dl vispikermaa
  300 g valkosuklaata
  250 g maitorahkaa
  2 rkl sitruunanmehua
  6 liivatelehteä
  1 vaniljatangon siemenet
  1 tl raastettua vaniljatankoa (Bourbon)

  6 dl vadelmia

Sulata suklaa ja jätä se jäähtymään. Laita liivatteet kylmään veteen pehmenemään. Vatkaa kerma vaniljan siementen ja raastetun vaniljatangon kera vaahdoksi ja kuumenna sitruunamehu  kiehuvaksi. Sulata liivatteet sitruunamehuun ja jäähdytä hetki. Sekoita nopeasti jäähtynyt suklaa rahkan kanssa. Lisää liivateliemi ohuena  nauhana suklaa-rahkaseokseen koko ajan sekoittaen voimakkaasti. Kääntele sitten kermavaahto varoen mukaan. 
Levitä puolet täytteestä alimman pohjan päälle ja painele puolet vadelmista täytteeseen. Laita toinen pohjalevy täytteen päälle ja tee sama homma. Laita kolmas pohjalevy päällimmäiseksi. Jos täytettä jää, levitä sitä myös kakun reunoille ja päälle kermavaahdon sekä sokerimassan kiinnityspinnaksi. Laita kakku sitten joksikin aikaa pakkaseen, jotta täytemousse jähmettyy kunnolla.
Kakkupohja on sen verran suklainen, että kakkua kannattaa leikata terävällä veitsellä varsinkin jos sen ottaa melkeinpä kylmästä suoraan pöytään. Tämä pohja pitää siitä, jos saa olla huoneenlämmössä hetken ennenkuin sitä aletaan leikata. 
Todella makea kakku, mutta tuoreet vadelmat onneksi raikastavat hieman eikä tarvitse suuren suurta palaa nautiskella! ;)





tiistai 28. heinäkuuta 2015

"Äiti, saanko leipoa tänään?"

Kuopukseni on erittäin innostunut leipomaan ja pyytää usein, että saisiko leipoa jotain. Suolaiset leivonnaiset eivät häntä juurikaan kiinnosta vaan makeita herkkuja mieluiten tehtailee keittiössämme. Viime aikoina hän on halunnut leipoa sellaisia leivonnaisia, joista hän suoriutuu aivan yksin. Tällä kertaa hän leipoi sitruunakakun tuorejuustokuorrutuksella ja sokerimassakukkasilla koristeltuna. Kun kakkua on kotijoukkojen ( ja isovanhempien ja kavereidenkin) kera maisteltu, niin seuraavaksi hän haluaa viedä sitä naapurin tädille, josta olen tainnut teille aiemminkin kertoilla. Niin kävi tälläkin kerralla! Ja kieltämättä kakku oli kyllä hyvää; kosteaa ja täyteläistä!




4 dl vehnäjauhoja
1 dl spelttijauhoja
3½ dl sokeria
1 tl suolaa
1 tl soodaa
1 rkl sitruunaöljyä
1 dl ranskankermaa
1 dl piimää
150 g juoksevaa margariinia
2 kananmunaa

Sekoita kuivat ainekset keskenään. Lisää sitten muut aineet ja sekoita taikina nopeasti. Kaada voideltuun vuokaan ja paista uunin alatasolla 175 asteessa n. tunnin verran tai kunnes tikkuun ei tartu enää raakaa taikinaa. 


Anna kakun jäähtyä kunnolla ennenkuin kumoat sen ja kuorrutat. Esim. seuraavalla tavalla sekoittamalla kaikki aineet vain keskenään:

1 dl maustamatonta tuorejuustoa
1 dl tomusokeria
½ tl sitruunaöljyä



sunnuntai 26. heinäkuuta 2015

Mansikkainen moussekakku

Isäntä ajoi vasta kauan haaveilemansa moottoripyöräkortin ja halusi muistaa autokoulun väkeä loistokkaasta opetuksesta! Tein kesäisen sesonkimarjaisen kakun sinne vietäväksi, joka kuulemamme mukaan maistui ja oli niin kauniskin! Tiedä tuota, mutta pääasia tietenkin tekijälle, että kakku ennen kaikkea maistui hyvältä!


Pohja:
200 g tummaa suklaata
200 g voita
200 g vehnäjauhoja
2 tl leivinjauhetta
5 rkl kaakaojauhetta
200 g muscovadosokeria
200 g hienosokeria
3 keskikokoista kananmunaa
5 rkl mascarponejuustoa tai luonnonjogurttia
Lämmitä uuni 160 asteeseen. Voitele ja korppujauhota läpimitaltaan 20 cm kokoinen pyöreä kakkuvuoka. Sulata suklaa ja voi mikrossa, sekoita tasaiseksi ja jätä jäähtymään. Siivilöi sillä välin jauhot, leivinjauhe ja kaakaojauhe toiseen kulhoon. Sekoita jauhot keskenään ja lisää sokerit. Sekoita taas hyvin. Vatkaa munat kevyesti eri kulhossa ja lisää mascarpone tai jogurtti. Kaada suklaa- ja munaseokset jauhokulhoon. Hämmennä kunnes kaikki ainekset ovat sekoittuneet. Varo kumminkin sekoittamasta liikaa. Kaada taikina kakkuvuokaan. Kopauta vuokaa pöytää vasten, jotta ilmakuplat rikkoontuvat ja saat tasaisen päällisen. Paista uunissa n. 80 min. tai kunnes päällys tuntuu kiinteältä. Anna kakun jäähtyä vuoassa. Ota jäähtynyt kakku ja leikkaa kakusta kolme ohutta kerrosta (tarvittaessa kaksikin käy, jos meinaa mennä liian ohueksi). 
Tähän moussekakkuun käytin pohjista vain yhden, joten muut pakastin seuraavia herkkuja varten!


Täyte:
n. 3 dl tuoremansikkasosetta
1½ dl sokeria
4 dl kuohukermaa vaahdotettuna
½ tl vaniljajauhetta ( tai ½ vaniljatangon siemenet)
6 liivatelehteä
puolikkaita mansikoita reunoille 

Soseuta mansikat sauvasekottimella ja lisää sokeri. Vaahdota kerma kovaksi vaahdoksi vaniljan kanssa. Laita liivatteet kylmään veteen likoamaan. Ota mansikkasoseesta n. 2 rkl kattilaan liivatteiden sulattamista varten.

Laita leivinpaperi irtopohjavuokaan ja suklainen kakkupohjalevy sen päälle. Jos sinulla on reunusmuovinauhaa, kieputa sitä vuoan sisälle. Voit myös leikata leivinpaperista suikaleet, jotka laitat samoin vuokaan sisäreunoille. Tämä ei ole välttämätön toimenpide, mutta saa aikaan siistit kakun reunat, kun kakku irroitetaan vuoasta. 

Asettele puolikkaat mansikat leikkauspinta reunoja vasten. Purista liivatteista ylimääräinen vesi pois ja sulata ne kiehuvaan marjasoseeseen. Kaada liivateseos loppuun marjasoseeseen samalla hyvin sekoittaen. Kääntele liivate-marjaseos kermavaahdon sekaan tasaisesti ja kaada täyte vuokaan. Laita pakastimeen jähmettymään n. ½ tunniksi. Jääkaapissa jähmettyminen kestää n. 4 tuntia. 

Kun täyte on jähmettynyt, irroita kakku vuoasta ja koristele esim. sulatetulla suklaalla sekä puolikkailla mansikoilla.





lauantai 25. heinäkuuta 2015

Siemennäkkäri















Kaurainen siemennäkkileipä( gluteeniton):


1 dl ruishiutaleita
1 dl täysjyväkaurahiutaleita
½ dl kurpitsansiemeniä (tai pellavansiemeniä)
½ dl auringonkukansiemeniä
½ dl seesaminsiemeniä
1½ rkl psylliumjauhetta
½ tl suolaa
½ dl rapsi- tai rypsiöljyä
2½ dl kiehuvan kuumaa vettä


Kuumenna uuni 160 asteeseen. Sekoita kuivat aineet keskenään kulhossa. Lisää vesi ja öljy. Sekoita geelimäiseksi taikinaksi. Kauli taikina kahden leivinpaperin välissä. Poista päällimmäinen paperi ja liu'uta taikina leivinpaperilla uunipellille. Leikkaa taikina haluamasi kokoisiksi ruuduiksi terävän veitsen avulla. Paista näkkileipää uunin keskitasolla n. 60 minuuttia. Anna jäähtyä pellillä.



Tarjoile näkkäriä voin kera tai tee sille kaveriksi seuraavanlainen tahna:
150g kylmäsavulohta
1 prk creme fraichea ( 200g)
½ punasipuli pieneksi hakattuna
½ sitruunan raastettu kuori
½ tl rouhittua rosepippuria
tuoretta tilliä maun mukaan


Pieni lohi kuutioiksi ja silppua sipuli hienoksi. Raasta hyvin pestyn sitruunan kuori ja hienonna rosepippurit huhmareessa. Hienonna tuoretta tilliä makusi mukaan. Yhdistä kaikki ainekset keskenään sekoittaen ne tasaiseksi tahnaksi ja anna maustua n. ½ tuntia kylmässä. Tarkista maku ennen tarjoilua.


perjantai 24. heinäkuuta 2015

Kinkku-kasvispiiras


Kinkku-kasvispiiras


100 g aurinkokuivattu tomaatti- tuorejuustoa
100 g voita
2 dl vehnäjauhoja
1 dl ruisjauhoja
1 tl leivinjauhetta

Sekoita pehmeä voi ja tuorejuusto hyvin keskenään.  Sekoita leivinjauhe jauhoihin. Lisää jauhoseos voi-tuorejuustoseokseen. Sekoita taikina tasaiseksi. Anna levähtää hetkisen. Painele voidellun piirakkavuoan pohjalle ja reunoille tasaisesti. Pistele haarukalla reikiä pohjaan. 

Täytä piiras haluamillasi täytteillä. Tällä kertaa laitoin itse:
kinkkusuikaleita
paprikaa
punasipulin renkaina
vihreää parsaa
Emmental-juustoraastetta

Paista piirasta 220 asteessa n. 25-30 minuuttia tai kunnes pinta on saanut kauniin ruskean värin. 



keskiviikko 22. heinäkuuta 2015

Puolukkainen valkosuklaatorttu

Maku-lehdestä bongasin ihanan näköisen ja herkullisen kuuloisen paistetun juustokakun. Kyseisessä reseptissä oli käytetty mustaherukkaa, mutta päätin kokeilla puolukkaa mustaherukan tilalle, kun sitä löytyy pakastimesta vielä suuria määriä. Ja hapan puolukka yhdistettynä makeaan valkosuklaaseen toimikin loistavasti! Kakku oli tosin sen verta imelää, että aivan pienen pieni pala riitti kerralla herkuteltavaksi! Kaunis siitä kumminkin tuli, vaikka keskellä sydänkuviot hieman rikkoutuivatkin! <3

 

           Pohja:

  • 175 g keksejä (esim. Digestive)
  • 80 g voita
  • 1/2 dl puolukkahilloa
    Täyte:

  • 200 g valkosuklaata
  • 400 g tuorejuustoa (esim. Philadelphia)
  • 2 kananmunaa
  • 150 g ranskankermaa

           Koristeluun:

  • 2 rkl puolukkapyreetä/ -hilloa

Vuoraa 20-senttinen irtopohjavuoka leivinpaperilla. Sulata voi ja laita sivuun. Murskaa keksit hienoksi joko monitoimikoneessa tai pakastepussissa kaulinta apuna käyttäen. Sekoita voisula keksinmuruihin, painele seos vuoan pohjalle ja hieman myös reunoille. Levitä pinnalle ohuelti puolukkahilloa ja laita kylmään odottamaan. Sulata valkosuklaa mikrossa tai vesihauteessa ja anna hieman jäähtyä. Laita uuni lämpenemään 150 asteeseen.
Vatkaa huoneenlämpöinen tuorejuusto pehmeäksi ja lisää munat joukkoon yksi kerrallaan. Lisää lopuksi huoneenlämpöinen ranskankerma ja sulatettu valkosuklaa. Sekoita sileäksi. Kaada täyte pohjan päälle.
Soseuta pinnalle tuleva puolukkahillo hienoksi ja painele siivilän läpi. Tiputtele hillosta pisaroita juustokakun pinnalle spiraalin muodossa ulkoreunalta aloittaen. Vedä hammastikulla pisaroiden halki kakun keskeltä aloittaen niin, että pisaroista tulee sydämenmuotoisia.
Paista kakkua 40-45 minuuttia tai kunnes kakku on reunoilta hyytyneen näköinen mutta keskeltä vielä hieman kostea.
Avaa uunin luukku hetkeksi (jotta kosteus pääsee ulos). Laita sitten takaisin kiinni. Sammuta uuni ja anna kakun jähmettyä uunissa vielä n. 1 tunnin ajan.
Jäähdytä kakku huoneenlämmössä ja siirrä se sitten kylmään. 
Tarjoile kakku kylmänä, mielellään vasta seuraavana päivänä leipomisesta.




maanantai 20. heinäkuuta 2015

Moussekakku kolmella kerroksella


Vadelma-mustaherukkamousse alimmaisena
Valkosuklaa-rahkamousse keskellä
Karpalomousse päällimmäisenä